Maak werk van uw cv op werk.nl

Een printscreen van werk.nl

Wie bent u, wat kunt u en wat wilt u? Dat is wat werkgevers willen weten. Een cv is dus veel meer dan een opsomming van gevolgde opleidingen en werkervaring. Maar hoe vindt u de juiste woorden? En hoe zorgt u dat uw cv gevonden wordt op werk.nl? 5 vragen aan adviseur Stefan Bakkers over de nieuwe mogelijkheden van werk.nl.

1. Waarom is de cv-maker op werk.nl aangepast?

‘Van werkgevers kregen we te horen dat de cv’s niet zo uitgebreid waren. Er stond alleen in waar iemand had gewerkt en welke functie hij had. Daarom kunt u nu in de cv-maker, bij het onderdeel werkervaring, aangeven welke taken en verantwoordelijkheden u had en welke resultaten u heeft behaald.’

2. Hoe weet ik of ik mijn cv goed heb ingevuld?

‘Heel simpel: klik in uw Werkmap de cv-kaart aan. U ziet dan meteen welke velden u nog niet hebt ingevuld en waar u nog extra aandacht aan kunt besteden. De cv-kaart helpt u dus om de kwaliteit van uw werk.nl-cv te verbeteren. En dat zorg er weer voor dat u sneller bij werkgevers opvalt.’

3. Helpt werk.nl mij ook met het vinden van interessante werkgevers?

‘Op basis van uw cv zoekt werk.nl inderdaad naar vacatures die aansluiten bij uw profiel. Daarbij heeft u de mogelijkheid om de zoekresultaten te verfijnen. Zo kunt u bijvoorbeeld aangeven dat u alleen geïnteresseerd bent in vacatures van werkgevers die zich binnen een bepaalde afstand van uw huis bevinden. Ook kunt u de zoekwoorden aanpassen. Een term als ‘administratief medewerker’ is bijvoorbeeld wel heel ruim. U kunt ook zoeken op trefwoorden. Kiest u trefwoorden die bijvoorbeeld een beroep beschrijven of een type bedrijf, dan kan dat interessante vacatures opleveren. Zo kunt u voorkomen dat u alleen vacatures ontvangt waar heel veel mensen op reageren.’

4. Op welke manier is de zoekfunctie van werk.nl aangepast?

‘Wanneer u op werk.nl zelf naar vacatures zoekt, kunt u die zoekopdrachten nu ook opslaan. Per zoekopdracht is het ook mogelijk om een dagelijkse e-mailservice aan te zetten. Zo blijft u op de hoogte van nieuwe vacatures die bij uw zoekopdracht(en) passen.’

5. Hoe zorg ik ervoor dat mijn cv er echt uitspringt?

‘Zorg voor een pakkende titel. Dan valt uw cv meer op en daarmee kunt u zich van anderen onderscheiden. Bijvoorbeeld ‘Telefoniste, receptioniste, gastvrouw. Per direct beschikbaar 24u/wk’. Vermijd daarbij woorden die iedereen al gebruikt. Het woord ‘enthousiast’ zie je bijvoorbeeld heel vaak. Maar is dat echt iemands grootste competentie? Misschien is het toch handiger om competenties te gebruiken die wat specifieker zijn. En dan niet meteen 15, maar maximaal 5. Anders wordt het ongeloofwaardig. Vaak vinden mensen het lastig om hun eigen competenties te benoemen. Vraag het daarom eens aan oud-collega’s, een manager of vrienden. Die kunnen vaak meteen vertellen waar u goed in bent. Als u dat in beeld hebt, is het meteen een stuk makkelijker om de titelregel te schrijven. Die informatie komt natuurlijk ook van pas bij het invullen van uw Persoonlijke presentatie. Wie bent u, wat kunt u, wat wilt u? En welk probleem kunt u voor een werkgever oplossen? Dat is wat werkgevers willen weten.’

Artikel

Deze pagina delen of printen

Deel artikel: Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina via twitter Deel deze pagina op Facebook

Werkblad

Inspiratie en tips voor werk zoeken en vinden